پیشینه تحقیق خرید آنی

-------

پیشینه تحقیق خرید آنی
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 26
حجم فایل: 59
قیمت: 46239 تومان
بخشی از متن:
فرمت ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 26
همراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متن
منابع کامل
انواع خرید آنی
عوامل مؤثر بر خرید آنی
و...
خرید آنی
دردهه1950 هنگامی که مفهوم خرید آنی، تنها به عنوان یک مفهوم، رسمیت پذیرفته شده بود¬، درکی بدین منوال گسترش یافته بود که خرید آنی یک مفهوم یک بعدی وساده است. ادبیات آن زمان، خرید آنی را مترادف و برابر با خرید بدون برنامه ریزی می دانستند. این تعریف کم عرض و ساده، شاید نتیجه تحقیقات محدود در این حیطه، از جهت اینکه خرید آنی مفهومی جدید درآن زمان بود. پیرون (1991) مطرح کرد که در طی آن زمان بیشتر از مصرف کننده ، خرید مورد توجه محققان بوده است. این دید به خرید آنی یک دهه بعد به درک کاملتری، تکامل یافت. ادبیات آن زمان، این موضوع که، خرید بدون برنامه¬ریزی تنها یک الزام برای خریدهای آنی است اما شرط کافی برای خریدهای به اصطلاح آنی نامیده می¬شدند، نیست، پذیرفته شده بود. دیگر توسعه قابل توجه، رد عقیده قبلی ایجاد شده، با این عنوان که، خرید آنی به طور مسلم یک خرید غیر منطقی بوده و نمی¬توان آن را تحت تاثیر قرار داد. این نوع نگرش را می¬توان در تحقیقات انجام شده در این دوره که شامل چگونه فضای قفسه (کاکس،1964)، جمعیتشناختی مصرف کننده (کلات و ویلت ،1967) تاثیرات خرید آنی مشاهده نمود. علاوه بر این موارد، تلاشهای در طی این دوره برای شناسایی و طبقه بندی خریدآنی به عنوان طبقات متفاوت انجام گرفته بود (نظری و قادری،1390: 130).
راکو فیشر (1995) وقوع یک خرید آنی را این گونه تعریف می¬کنند: « وقتی یک مصرف¬کننده تمایلی آنی، غالباً قوی و پایدار به خرید آنی یک کالا پیدا می¬کند. این انگیزه آنی پیچیده است و ممکن است تعارض احساسی ایجاد نماید».
خرید آنی، بدون قصد و غیر عمدی است، زیرا فرد به طور فعالانه به دنبال کالای خاصی نبوده است و هیچ برنامه¬ای برای خرید نداشته و در حال انجام عمل خرید نبوده است. مشخصه غیر عمدی بودن و عدم برنامه ریزی لازمه یکخرید آنی است اما تنها معیار برای قرار گرفتن در طبقه خرید آنی نمی¬باشد. در واقع هر خرید آنی حتماً بدون قصد است، اما هر خرید بدون قصدی الزاماً یکخرید آنی نیست. خرید آنی بدون تفکر است، زیرا این خرید بدون انجام ارزیابی¬های زیاد انجام می¬پذیرد .کسی که خرید آنی انجام می¬دهد با احتمال کمتری پیامدهای خرید خود را در نظر می¬گیرد و یا درباره آن خرید فکر به دقتفکر می¬کند. این فرد تنها بر خشنودی آنی حاصل از پاسخ به میل خرید تمرکز دارد و به حل یک مسئله از پیش ایجاد شده فکر نمی¬کند. همچنین خرید آنی بی درنگ و سریع انجام می¬شود. فاصله زمانی میان دیدن کالا و خرید آن بسیار کوتاه است و تصمیم خرید بسیار عجولانه اتخاذ می¬شود. خرید آنی به خاطر جمع¬آوری اطلاعات بیشتر، مقایسه فروشگاه¬ها، گرفتن مشورت و ... به تعویق نمی¬افتد (جونز و همکاران ،2003: 508).
